Samen met het Vlaams Energieagentschap lanceerde Tree company  twee uitdagingen rond duurzame energie. “Overal zonnepanelen” en “Stroomversnellers”.

De eerste uitdaging betrof een sensibiliseringscampagne rond het gebruik van niet privé woningen voor zonnepanelen. Onder het motto ‘nomineer het dak van een ander’ nomineerden burgers meer dan 800 publieke daken voor zonnepanelen. De eigenaars van deze daken ontvingen persoonlijk informatie rond zonnepanelen en de beschikbare subsidies.

In de tweede uitdaging schoven gemeentebesturen duurzame investeringsprojecten naar voor die zij wilden realiseren. Ze konden daarbij kiezen uit verschillende thema’s. Deze voorbereidende fase werd opgevolgd door een publiekscampagne.
  1. Tijdens de publiekscampagne brachten burgers hun stem uit op hun favoriete project van hun gemeente.
  2. De publiekscampagne werd ondersteunt door een grote mediacampagne en campagnemateriaal voor lokale besturen.
  3. Indien 1% van de volwassen inwoners van een gemeente zijn of haar stem uitbracht, financierde de Vlaamse overheid de projecten mee.

Dankzij 40 229 stroomversnellers bereikten maar liefst 149 Vlaamse gemeentes hun doel, en activeerden ze de subsidie.

Wat vond de klant ervan?

“Constructief, wendbaar en enthousiast! Voor de burgeruitdagingen ‘Overal zonnepanelen’ en ‘Overal stroomversnellers’ werkten wij o.a. samen met Tree company. Het was aangenaam om met een team gedreven mensen samen te werken die er alles aan doen om van het project een succes te maken.”

Tine Tanghe

Vlaamse Overheid

Burgeruitdagingen als onderdeel van jouw traject?

Ontdek de mogelijkheden om ook jouw burgers beter te informeren en te betrekken bij de beleidsvorming.