Jongeren betrekken bij participatie: verslag van #ASJ18

Op “Media, Jongeren en Maatschappij” presenteerde Erwin van Tree company inzichten rond jongerenparticipatie: het betrekken van jongeren via burgerparticipatie. Het event van Apestaartjaren, een samenwerking tussen Mediaraven, Mediawijs en imed-Ugent, zette op 28 November 2018 een volledige avond in het teken van jongeren en digitale media.

Online burgerparticipatie voor jongeren

Erwin deelde inzichten rond de opzet en toegevoegde waarde van online participatie. Via verschillende cases lichtte hij toe hoe on- én offline kanalen worden ingezet om jongeren te betrekken bij het beleid.

Jouw participatietraject bespreken? Contacteer ons!

Een verslag in elf tweets

Zowel Erwin als andere sprekers gaven aan dat ‘de jeugd van tegenwoordig’ wel degelijk zijn rol in de maatschappij wil opnemen. Ze vragen wel een relevant debat, een actieve benadering én een open communicatie als onmisbare startpunten.

Experimenteren in combinatie met open communicatie is toegelaten, maar de aandacht vasthouden is een uitdaging: je concurreert anno 2018 met heel wat verschillende vormen van (online) afleiding!

In een online debat met jongeren stellen zowel organisatie als jongeren zich wel bloot aan trolling. Laagdrempelige of anonieme platformen kunnen dit in de hand werken: moderatie is ook bij jongeren van essentieel belang!

En vergis je ten slotte niet, ook typische vormen van jongerencommunicatie, zoals memes, zijn een vorm van online burgerschap en een opstap naar participatie!

Jouw participatietraject bespreken? Contacteer ons!